+36 74 451 832 / info@pirulafutar.hu

Szükségünk van-e multivitaminokra és étrend-kiegészítőkre?

2021-04-14 9:53

A multivitaminok a világon a leggyakrabban használt kiegészítők. Népszerűségük az elmúlt néhány évtizedben nagyon gyorsan növekedett. Számos formában kaphatók, beleértve a tablettákat, kapszulákat, rágógumikat, porokat és folyadékokat.

Sokan úgy gondolják, hogy a multivitaminok és étrend-kiegészítők javíthatják az egészségi állapotot, kompenzálhatják a rossz étkezési szokásokat, sőt csökkenthetik a krónikus betegségek kialakulásának kockázatát.

A tudomány jelenlegi állása szerint tizenhárom vitamin és körülbelül 15 ásványi anyag elengedhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez. Szükségesek az enzimek működéséhez és hormonok termeléséhez, valamint növelik immunitását. Hozzájárulnak és idegrendszer és a szervek megfelelő működéséhez.

A multivitaminok sok ilyen vitamint és ásványi anyagot kínálhatnak, de változó mennyiségben. Tartalmazhatnak egyéb összetevőket is, például gyógynövényeket, aminosavakat és zsírsavakat.

Fontos tudni, hogy a multivitaminoknak nincs szabványa, tápanyag-összetételük márkánként és termékenként változik. Ugyanezeket elmondhatjuk az étrend-kiegészítőkről is. Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészégügyi Intézet (OGYÉI) nem szabályozza olyan szigorúan az étrend-kiegészítőket, mint a vényköteles és vény nélküli gyógyszereket, egyesek magasabb vagy alacsonyabb mennyiségű tápanyagokat tartalmazhatnak, mint ami a címkén szerepel. 

Bár egyes vitaminok és ásványi anyagok nagyobb dózisa nem okoz problémát, a legtöbb esetben nagy mennyiség káros lehet. A megfelelő adagolás a vitamin oldhatóságától függ, amelyet a következő két csoportba sorolnak:

Vízben oldódó: A szervezet a vitaminok felesleges mennyiségét a vizelettel üríti ki.

Zsírban oldódó: A felesleges mennyiségek felhalmozódhatnak a májban és zsír szövetben.

 

Néhány fontos példa arra, hogy a vitaminok is lehetnek károsak:

Terhesség során figyelni kell az A-vitamin bevitelre, mivel gyakori a veleszületett fogyatékosság a túlzott  A-vitamin mennyiség szedésekor. Korábbi bejegyzésünkre utalva a jelenleg népszerű D-vitamint is túl lehet adagolni. Nem szükséges a napi ajánlott mennyiségeknél többet használni. Hosszú távon alkalmazva a nagyobb mennyiségű D-vitamin hatására túl sok kálcium képződik a szervezetben. Ellentétes hatást kiváltva gyengíti a csontokat és károsítja vesét és a szívet. A dohányosoknak kerülniük kell a nagy mennyiségű béta-karotinnal vagy A-vitaminnal rendelkező multivitaminokat, mivel ezek a tápanyagok növelhetik a tüdőrák kockázatát. Bizonyos ásványi anyagok - például vas - nagy dózisa gyomorpanaszokhoz, székrekedéshez, hányáshoz és ájuláshoz vezethet. 

 

Összegezve tehát aki multivitaminokat szed és sok tápanyagban gazdag ételt fogyaszt, akkor meghaladhatja egyes tápanyagok ajánlott napi bevitelét.

Ezenkívül egyes kiegészítők tartalmazhatnak olyan összetevőket, amelyek kölcsönhatásba léphetnek a gyógyszerekkel. Fogyasszunk napi rendszerességgel gyümölcsöt és zöldséget, próbáljunk aktív életet élni és kerüljük el a túlzott multivitamin bevitelt, hiszen káros lehet.

 

Ha szeretnének továbbra is hasonló cikkeket olvasni kérjük iratkozzon fel hírlevelünkre.

Források:

https://www.healthline.com/nutrition/do-multivitamins-work

https://www.healthline.com/nutrition/do-multivitamins-work#heart-disease

https://www.nhs.uk/common-health-questions/food-and-diet/do-i-need-vitamin-supplements/


2021-04-14 9:53